Reis en aankomst Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Klijn - WaarBenJij.nu Reis en aankomst Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Klijn - WaarBenJij.nu

Reis en aankomst Suriname!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

31 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal!!

Hier issie dan, mijn eerste reisverslag! Gister ochtend vertrokken papa, mama, Brigit, Wouter en ik rond 6.30u richting Amsterdam. Geen files onderweg, dus we waren prima op tijd op de luchthaven. Het inchecken en bagage dumpen verliep al niet geheel vlekkeloos. Ik dacht (en mama ook) dat ik 32 kilo ruimbagage mocht meenemen. Echter mocht dit maar 23 kilo zijn, oeps!! Conclusie: 100,- bij betalen...
Nadat dit achter de rug was, zijn we lekker wat gaan drinken en eten bij La Place en de eerste pics werden gemaakt! Rond 10u was het moment daar om afscheid te nemen. Nu ik dit zo schrijf begin ik bijna weer met huilen. Afscheid nemen is niet leuk!!! Na een kort afscheid ben ik naar de gate gelopen waar ik met een behuild gezicht aan kwam. Bij de paspoortcontrole vroeg de grondstewardess al aan me of het ging en wat ik precies ging doen in Suriname. Een vrouw iets verderop in de rij merkte mijn aanwezigheid ook op en begon ook al tegen me te praten. Ik heb met deze mevrouw totdat ik het vliegtuig in mocht zitten praten over van alles en nog wat m.b.t. Suriname. Zij vertelde dat ze daar appartementen verhuurde en soms wel 7 keer per jaar naar Suriname gaat. Tijdens ons gesprek werd duidelijk dat we 2 straten van elkaar af wonen...toevallig.

De vlucht naar Paramaribo verliep heel rustig. Tijdens de vlucht heb ik alleen maar wat voor me uit gestaard, geslapen, gegeten/gedronken en wat gelezen. Dat beeldschermpje met spelletjes, muziek en video's interesseerde me helemaal niks. Ik had nergens zin in en de drukte van de afgelopen tijd spookte de hele tijd door mijn hoofd. Na iets minder dan 9 uur landde ik dan eindelijk in Paramariboooo...! Toen ik het vliegtuig uitstapte kwam een tropische geur en warmtevlaag me tegemoet. Het waaide en regende en beetje maar dat was wel lekker. Uiteindelijk ben ik nog 2 uur op de luchthaven geweest, het duurde een eeuwigheid voordat ik de benodigde stempels had en m'n koffer te pakken had...

Vervolgens ben ik opgehaald door een kennis van mijn stagebegeleidster. Samen reden we naar het huis van Carlijn (stagebegeleidster) om wat praktische dingen te regelen. Daarna heeft deze kennis mij naar het wooncomplex aan de Mozartstraat gebracht in Paramaribo, onderweg zijn we nog even gestopt voor wat boodschappen. Want vandaag is het een officiële feestdag in Suriname (chinees nieuwjaar). Er zijn vandaag geen supermarkten open vandaar.

Toen ik aankwam in de Mozartstraat werd ik ontvangen door de huisbaas, een kleine Surinamer, die erg onduidelijk praat! Het was aardig stil in het studentencomplex en de huisbaas is een beetje een timide man, van een warm onthaal was vrij weinig sprake.. Ik krijg mijn kamer toegewezen en we liepen even het huis door. Ik heb een kamer op de begane grond. Op de begane grond bevinden zicht 9 kamers dacht ik en boven zijn er ook nog 9. Het zag er verder allemaal prima uit, weinig luxe maar prima leefbaar. Ik ben meteen gaan uitpakken en mijn kamer gaan opfleuren, vervolgens moest ik het bed nog opdekken en de klamboe ophangen. Toen ik daar allemaal mee klaar was, heb ik een heerlijke (koude) douche genomen om even te bekomen. Er is geen warm water hier in huis, dus langer dan 2 minuten sta ik niet onder de douche brrr. Toen ik klaar was met m'n kamer inrichten/douche ben ik even naar boven gelopen omdat er 3 studenten thuis bleken te zijn. Dit zijn Belgische pabo studenten, heel aardig! Ik heb er even een praatje mee gemaakt en heb mezelf vervolgens terug getrokken op mijn kamer. Ik wilde slapen, maar door de hitte en alle omgevingsgeluiden lukte dit niet goed. Ik heb vannacht dan ook heel weinig geslapen, ik was (surinaamse tijd) half 5 alweer wakker. Maar goed, over een paar dagen zal ik wel gewend zijn aan de andere tijden hier. Het is hier nu 4 uur vroeger dan in Nederland. Vanochtend heb ik nog wat spullen opgeruimd op mijn kamer en ben ik daarna weer gaan douche, dat wil je wel met deze warmte! Vandaag heb ik met meerdere studenten kennis gemaakt die in dit huis wonen. Tot nu toe wonen we met 10 in totaal (allemaal meiden). Aankomende weken gaan er nog 7 bij komen, stukje drukker dus! Overigens wisselen wolken, regen en zon zich elkaar af hier. Maar de temperatuur blijft hetzelfde... Ik ben trouwens enorm verkouden geworden door de weersverandering denk ik, heel vervelend.

Verder ben ik benieuwd hoe de komende dagen eruit gaan zien! Vanavond en morgen zal ik wel op pad gaan met de meiden hier in huis. Ook ga ik deze dagen Ferris, de logopedie student uit Zwolle, ontmoeten :). Met haar ga ik tot begin maart stage lopen. Half maart komt een andere logopedie student, Mylana uit Rotterdam. Verder ga ik dit weekend de fietsroute oefenen naar stage want ik ken hier natuurlijk nog geen niks. De huisbaas hier wilde de weg wel uittekenen, ik heb maar niet gezegd hoe SLECHT ik ben in kaart lezen en de weg vinden haha..

Nou tot snel allemaal, over een paar dagen horen jullie vast weer iets van me! Kus uit de tropen!

  • 31 Januari 2014 - 16:41

    Henriette Beerens:

    Hoi Ilse fijn te horen dat de reis goed is verlopen. Natuurlijk doet afscheid nemen pijn maar ik hoorde van Wouter dat hij je vandaag al gesproken hebt. Ook fijn dat je al contact hebt gelegt met de andere studentes.
    Nou meisje het ga je goed en we wachten op je volgende verslag
    Veel liefs Henriette xx

  • 31 Januari 2014 - 16:43

    Lotte:

    Je bent er ils! Je kunt je nu lekker focussen op de stage die gaat komen! Ben trots op je, dikke kus xxxx

  • 31 Januari 2014 - 16:47

    Anja Hamers:

    Hallo Ilse

    Heel leuk om te horen hoe de start van je grote avontuur begonnen is. Ik had van jullie mam al het e.e.a gehoord over het vertrek. Ja, afscheid nemen doet meestal pijn..... Fijn voor je dat je goed opgevangen bent en dat de reis goed verlopen is. Gelukkig dat je nog een paar dagen vrij bent voor je aan je stage moet beginnen. Kun je alvast een beetje acclimatiseren in Suriname. Het zal best een grote verandering zijn. Laat het maar rustig over je heen komen, dan komt het vast allemaal goed.
    Een fijn weekend Ilse en vast succes voor maandag als je stage begint.
    Heel veel groetjes van ome Jan en mij.

    Liefs
    Tante Anja

  • 31 Januari 2014 - 18:41

    Walter:

    Hallo IlseinSuri,
    zo te lezen is het allemaal nog een beetje onwennig, maar dat gaat helemaal goed komen. Mooi verslag. Lekker warm is niet verkeerd. Veel plezier!

  • 31 Januari 2014 - 19:01

    Helmi:

    Hoi Ilse,
    wat een heerlijk avontuur ga je beginnen.
    Nieuwe mensen ontmoeten en een heel ander cultuur
    geniet ervan.

  • 31 Januari 2014 - 21:08

    Anitsia:

    Jeeeeejz je eerste reisverslag!
    Je hebt hier zo lang naartoe geleefd en dan nu zit je er gewoon al.
    In het begin zal het moeilijk zijn, vermoeidheid, afscheid nemen van familie, vriendje en vrienden, maar over een paar dagen zul je je helemaal anders voelen. Maandag begint het harde werken en de hele toffe tijd! Heerlijk nieuwe mensen ontmoeten, vriendschappen sluiten, afstuderen en GENIETEN!!!!
    Heel veel succes Ilse en we houden je op de hoogte via de app ;)

    Xxxx Aniets

  • 01 Februari 2014 - 00:50

    Anne:

    Heeeee lieve ilse!!,
    Wat leuk dit zo zeg weet ik meteen hoe het gaat met je:D!! Heel goed om te horen dat je heel en veilig aan gekomen bent!! En dat van je koffer haha wat erg zeg maar ondertussen ookwel erg grappig:p.. en maar denken zoveel kilo past toch niet in een koffer dus ik ram hem gewoon helemaal tot de nok toe vol:p..
    Leuk dat je al kennis gemaakt hebt met meerdere huisgenootjes.. En die huisbaas heeft misschien wat meer tijd nodig..
    Is he kamer inmiddels al wat gezelliger geworden met wat fotos en dergelijke? Stuur maar snel wat foto ben benieuwd!!
    Ik lig nu in bed morgen lekker werken voor mij en zal zwaaien naar de collegas van de bakker;)..

    Veel plezier nog met het feesten van het nieuwjaar en het onderzoeken naar de JUISTE we:pp

  • 01 Februari 2014 - 00:52

    Anne:

    Even nog een bericht er onderaan want me telefoon tript hem.. beetje jammer..
    Slaap lekker!! En echt mega leuk om dir berichten zo te lezen van je!!

    Love you dikke kus annieee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hallo allemaal!! Ik ben Ilse. Ik studeer logopedie en ik ga voor 5 maanden naar het tropische Suriname om daar mijn afstudeerstage te lopen op de Mytylschool en in een Revalidatiecentrum!

Actief sinds 16 Jan. 2014
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 5301

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

30 Januari 2014 - 29 Juni 2014

Afstudeerstage in Suriname!

Landen bezocht: