Het leven in Switi Sranang ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Klijn - WaarBenJij.nu Het leven in Switi Sranang ! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ilse Klijn - WaarBenJij.nu

Het leven in Switi Sranang !

Blijf op de hoogte en volg Ilse

19 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hee pssst schatje! (dat hoor ik hier iets te vaak)

Inmiddels zit ik hier ruim 3 weken! De tijd VLIEGT! Iedere dag is een nieuwe uitdaging hier! Op stage is het druk en ik vind het heel inspannend, ik ga 's middags met een bonkend hoofd naar huis van alle inspanning en energie die ik daar heb achter gelaten. Vanaf afgelopen maandag ben ik zelfstandig aan het behandelen op de Mytylschool. Ferris, de stagiaire die er nog 2 weken is heeft mij al veel uitgelegd en wegwijs gemaakt in de school. Zij is nu voor 1 week naar Curacao en daarna lopen we nog 1 week samen stage op de Mytylschool en dan vertrekt zij weer richting Nederland.Vandaag is Carlijn (logo) komen kijken bij een behandeling die ik gaf... Het ging goed! Meestal worden er 6 kinderen in de ochtend behandeld, ik begin met 3. Want er komt zoveel bij kijken, de kinderen hebben allemaal zo'n complexe beperking dat het niet lukt om in week 3 van mijn stage alles al over te nemen, ik ken ze gewoon nog niet goed genoeg. Maar ik kan tot nu toe alle hectiek wel hendelen en de stage is echt heel interessant. In de middagen in het revalidatiecentrum zal ik ook behandelen gaan geven. Zo staat er voor vrijdag een anamnese gepland bij een afasie patiënt:). En ik had voor afgelopen vrijdag een behandeling voorbereid. Een super interessante casus. Namelijk een kindje dat door het krijgen van epileptische aanvallen vorig jaar mei, nu niet meer spreekt in geen enkele situatie. Aan mij de taak om te kijken of de taalontwikkeling in kaart kan worden gebracht en of de taal gestimuleerd/uitgelokt kan worden. Nou ik had er helemaal zin in, wat denk je... patiënt kwam niet op dagen! Welkom in Suriname... (ze waren de afspraak vergeten)

Hier in het huis gaat het ook allemaal prima. Ik heb een leuk clubje waar ik mee op trek en vorige week zijn er 2 nieuwe meiden bij gekomen. Dus de club breidt zich uit! Afgelopen vrijdag hebben we met z'n allen gezellig in het huis zitten chillen met Borgoe en Djogo's. Ook zijn er een paar studenten gekomen die avond die in de Toscastraat wonen, 2 straten van ons vandaan. Dus het was een gezellige boel! Zaterdags ben ik met de 2 nieuwe meiden (Roos en Roxanne) lekker gaan fietsen door Paramaribo. Zij hadden wat boodschappen nodig en ik wilde een hangmat gaan kopen. Alleen zijn de winkels op zaterdag al om 13u dicht... Die hangmat heb ik overigens vandaag gekocht, een super mooie 2 persoons, handgemaakte!!

Vorige week zijn we trouwens met ons huisclubje super lekker gaan eten op Blauwgrond. Je hebt daar veel verschillende eetgelegenheden. Je kunt hier heel divers eten zoals; Javaans, Indonesisch, Surinaams, je kunt er goedkoop eten en krijgt er zoooo veel!! Heerlijke rijst- bamigerechten, casave(gefrituurd iets haha), loempias, saté, bakabana(gebakken banaan). Verder kun je bij ons in de straat ook heel goedkoop en lekker eten afhalen. Heerlijke nasi of bami gerechten voor maar een paar euro. Dus als ik geen zin heb om te koken is dat een optie. Maar we koken wel het grootste gedeelte van de week zelf. Vorige week zelfs erwtjes/worteltjes, gekookte aardappels en visticks, hoe Hollands kan het zijn!

Afgelopen zondag zijn we trouwens met een stel huisgenoten en mijn stagegenootje Ferris en haar huisgenoten naar Carolina Kreek geweest. Super mooi en relaxed daar! Dat is dus een kreek, met water zo donker als cola, midden in de jungle. Het bevindt zich in zo'n rustige omgeving, heerlijk! Het water is overigens niet echt smerig, maar donker door alles wat er in groeit/leeft. Nou we vertrokken om 9u in de ochtend daar heen en na ongeveer 1,5u waren we er. We hebben met z'n allen één houten lodge gehuurd waarin iedereen zijn hangmat kon ophangen. Tevens zit je dan droog als er een tropische bui langs komt! Ferris en haar huisgenoten hadden een vracht aan boodschappen ingeslagen. Er was er daar ook een bbq aanwezig, dus we hebben de hele dag gegeten en gedronken, super leuk!

Nou het is alweer woensdag, de week lekker door midden! Vanavond houd ik een relax avondje want ik ben hier bijna iedere avond weg. Ik ga 2x per week kickboxen, wat overigens super intensief is!! Vorige week ging ik voor het eerst en ik heb 4 dagen krom gelopen van de spierpijn. Naast dat je kickboxtechnieken krijgt aangeleerd, doe je ook veel loop- en krachtraining. Met die hitte verlies je bij inspanning werkelijk waar liters zweet haha.

Vrijdag is het plan om met het hele huis te gaan bbqen en daarna op stap te gaan, zin in! En zaterdag en zondag gaan we met ons vaste clubje van het huis 2 dagen naar Overbridge! Dat is een aangelegd zandstrand met zee. We huren dan ook weer een Lodge en nemen eten/drinken mee.
Dat wordt 2 dagen genieten! Eigenlijk zouden we dit weekend naar het Brokopondomeer gaan, waar we zouden gaan varen, vissen, bbqen, wandelen en in de jungle overnachten. Maar door een één of ander ritueel in die plaats is het verzet naar het weekend van 1-2 maart. No problem vind ik, ieder weekend is hier bijzonder en zooo anders dan thuis. Je leeft hier echt per dag en doet in je vrije tijd waar je zin in hebt. De enigste verplichting die ik heb is 5 dagen stagen en de bijbehorende opdrachten. Prima leven zeg ik zo. Aankomende dinsdag is het hier een nationale feestdag; Dag van de Revolutie. Hier is Suriname zijn trouwens zoveeeel vrije dagen. Ze grijpen alles aan om maar te kunnen feesten en ETEN! Zo ook afgelopen vrijdag (valentijnsdag) op mijn stage. Na de pauze, vanaf 10;30 t/m 12;00u is valentijnsdag gevierd met dansen, liedjes zingen, eten, drinken en gezellig doen met elkaar haha. Dat kun je je in Nederland toch niet voorstellen?

Het is deze week trouwens ook heerlijk weer, iedere dag volle bak zon!! Ik ben al behoorlijk bruin geworden. Maar daar hoef ik niet veel moeite voor te doen haha. Morgen ga ik voor de 2e keer naar de vreemdelingenpolitie, voor de afhandeling van mijn visum. Ik heb daarvoor hier in Suri nog pasfoto's moeten laten maken, want die moet ik ook 2 meenemen. Daarnaast moet ik allerlei documenten meenemen en moet ik 150 Dollar gaan storten. Echt een omslachtig gedoe hier... Alles wat ik Nederland heb geregeld en betaald voor mijn visum, was alleen bedoelt als inreisvisum. Echt een duur grapje!

Voor nu heb ik niet zoveel meer te vertellen dus voor iedereen een dikke brasa!!! xxxx

  • 19 Februari 2014 - 23:23

    Brigit :

    dikke brasa terug!! Xx

  • 23 Februari 2014 - 22:04

    Irma :

    Hoi Ilse,
    Heb net al je verslagen gelezen. Wat leuk om te lezen hoe je je draai na 3 weken hebt gevonden. Een hele ervaring om mee te maken. Veel succes met je stage en geniet van alle leuke dingen

    Groetjes Edwin en Irma

  • 24 Februari 2014 - 13:25

    Ingrid:

    Hoi Ilse
    Heb net al je verslagen gelezen. Ook wij wisten niet dat je een blog bij houdt.
    Fijn dat het allemaal goed gaat en dat je het goed naar je zin hebt.
    Heel veel plezier daar nog en veel succes. Geniet ervan!
    Groetjes Henri en Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Hallo allemaal!! Ik ben Ilse. Ik studeer logopedie en ik ga voor 5 maanden naar het tropische Suriname om daar mijn afstudeerstage te lopen op de Mytylschool en in een Revalidatiecentrum!

Actief sinds 16 Jan. 2014
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 5285

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

30 Januari 2014 - 29 Juni 2014

Afstudeerstage in Suriname!

Landen bezocht: